Απόφαση διευρυμένου ΚΣ ΣΔΕπ Π. Αιγαίου (23/10/2024)

Συντονιστής: tina.zormbala

Απάντηση
tina.zormbala
Δημοσιεύσεις: 69
Εγγραφή: 06 Νοέμ 2007 19:38

Απόφαση διευρυμένου ΚΣ ΣΔΕπ Π. Αιγαίου (23/10/2024)

Δημοσίευση από tina.zormbala »

Απόφαση διευρυμενου Κεντρικού ΣυμβουλΙου
Συλλόγου ΔΕΠ ΠανεπιστημΙου ΑιγαΙου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: ακαδημαϊκή λειτουργία και εργασιακές σχέσεις

23 Οκτωβρίου 2024

Με την έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με σωρεία χρόνιων προβλημάτων που επιτείνονται από την εφαρμογή του Νόμου Κεραμέως και μιας πολιτικής που επιχειρεί να διαμορφώσει ένα δημόσιο πανεπιστήμιο νέου τύπου: όλο και λιγότερο δημοκρατικό, όλο και περισσότερο εμπορευματοποιημένο, που να λειτουργεί όλο και περισσότερο με αγοραίους όρους και να συνδέεται ακόμη πιο στενά με ιδιωτικές εταιρείες.

Κυρίαρχα ζητήματα που αναδεικνύονται στο πανεπιστήμιο μας είναι:
1. Η τρομακτική υποχρηματοδότηση: Όχι μόνο έχει οδηγήσει στην επιβολή διδάκτρων στη συντριπτική πλειοψηφία των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, αλλά έχει πλέον εμπεδωθεί ως απολύτως δόκιμη ακαδημαϊκή πρακτική. Η γενίκευση των μεταπτυχιακών σπουδών με δίδακτρα, με τη σύμφωνη γνώμη των Τμημάτων, υποβαθμίζει εκ των πραγμάτων τα προπτυχιακά προγράμματα, όταν μάλιστα σε κάθε Τμήμα λειτουργούν δύο και τρία μεταπτυχιακά προγράμματα με τους ίδιους διδάσκοντες και τις ίδιες διδάσκουσες να συμμετέχουν. Και εν τέλει επαφίεται στον ακαδημαϊκό πατριωτισμό των συναδέλφων η υπεράσπιση της εκπαίδευσης (προπτυχιακής και μεταπτυχιακής) ως δημόσιου αγαθού.

2. Η επιμόρφωση και δια βίου εκπαίδευση: Η εμπορευματοποίηση της γνώσης έχει μετατρέψει μέρος του πανεπιστημίου σε κέντρο επιμόρφωσης και δια βίου εκπαίδευσης, κάτι που καμία σχέση δεν έχει με ακαδημαϊκή λειτουργία ενός δημόσιου πανεπιστημίου.

3. Ο αυταρχισμός: Η εφαρμογή, και μάλιστα αυστηρά, του νόμου Κεραμέως έχει οδηγήσει σε έναν αυταρχικό τρόπο λειτουργίας που ασκείται από τα όργανα διοίκησης:
◦ Ένα ολιγαρχικό Συμβούλιο Ιδρύματος, που μέλη του καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ούτε έχουν διάθεση να την μάθουν, επιλέγουν όργανα διοίκησης, (βλ. Κοσμήτορες) με βάση τις «εσωτερικές φιλίες». Φθάνουν δε στο σημείο να κάνουν επιστημονική αξιολόγηση (!) σε υποψηφίους που δεν είναι της αρεσκείας τους, αποδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο ότι εφαρμόζουν τον νόμο Κεραμέως όχι μόνο στο γράμμα αλλά και στο πνεύμα του.
◦ Ένας πρύτανης με νομοθετημένες υπερεξουσίες, ο οποίος αντί να πάρει πρωτοβουλίες ενίσχυσης και προώθησης των ακαδημαϊκών λειτουργιών στα νέα Τμήματα καθώς και στα Τμήματα που βρίσκονται απομονωμένα σε ένα νησί, ασκεί πειθαρχικές διώξεις σε μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, με το ερώτημα της προσωρινής ή οριστικής παύσης, για ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία των Τμημάτων αυτών, μια πράξη απολύτως ξένη με τις ακαδημαϊκές πρακτικές λειτουργίας του δημόσιου πανεπιστημίου. Επιπλέον προχωράει στη συγκρότηση πειθαρχικών συμβουλίων φοιτητών σε κάθε Τμήμα.
◦ Την ίδια στιγμή με την άσκηση πειθαρχικών διώξεων, άρχισαν να ακούγονται απειλές για πειθαρχικές διώξεις και σε άλλα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας συγκεκριμένα σε μέλη συλλογικού οργάνου. Τασσόμαστε ξεκάθαρα κατά της ποινικοποίησης της ακαδημαϊκής λειτουργίας που υπονομεύει εκ των έσω το δημόσιο πανεπιστήμιο και στην προκειμένη περίπτωση το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Τα πανεπιστήμια δεν νοείται να λειτουργούν σε καθεστώς εκφοβισμού και υπό τη διαρκή απειλή διώξεων. Μέσα σε ένα ελεύθερο και δημοκρατικό δημόσιο πανεπιστήμιο τα προβλήματα που ανακύπτουν, λύνονται με γνώμονα τις ακαδημαϊκές αρχές και πρακτικές, μέσα από διάλογο και σεβασμό στη διαφορετική άποψη.

4. Στο συγκεκριμένο πλαίσιο αυταρχικής λειτουργίας εμφανίστηκαν επιπλέον προβλήματα στις καθημερινές εργασιακές αλλά και ακαδημαϊκές σχέσεις σε Τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Εργασιακός εκφοβισμός, απειλές για επιπλέον διώξεις, απαξίωση και προσβολή συναδέλφων, προσβλητικές, αντιακαδημαϊκές και αντισυναδελφικές συμπεριφορές από μεριάς προέδρου, είναι πράγματα που δεν συνάδουν με την ακαδημαϊκή λειτουργία ενός δημόσιου πανεπιστημίου. Εμείς ως συνδικαλιστικό όργανο δεν θα επιτρέψουμε τέτοιες συμπεριφορές και σχέσεις να παγιωθούν σε ένα Τμήμα. Αυτές οι συμπεριφορές - γνωστές στον πρύτανη - δεν πρέπει να γίνονται αποδεκτές από τη διοίκηση του Πανεπιστημίου. Ο πρύτανης πρέπει να συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία των Τμημάτων, με ενίσχυση εκείνων των λειτουργιών ώστε τα Τμήματα, που δεν έχουν, να αποκτήσουν ένα ακαδημαϊκό τρόπο διοίκησης και λειτουργίας.

5. Η εμπλοκή ιδιωτών στον στρατηγικό σχεδιασμό: Η περαιτέρω εμπορευματοποίηση του Πανεπιστημίου και η λειτουργία του ως επιχείρηση, όπως προβλέπεται από τον νόμο Κεραμέως, άνοιξε τον δρόμο στην ιδιωτικοποίησή του: ιδιωτική εταιρεία έναντι αμοιβής θα αναλάβει τον στρατηγικό σχεδιασμό του Πανεπιστημίου Αιγαίου! Διότι, η εμπορευματοποίηση προϋποθέτει και την κατάρτιση ενός στρατηγικού σχεδιασμού με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση χρηματοδοτεί το πανεπιστήμιο, για να επιλέξει ιδιωτική εταιρεία που θα της αναθέσει τη σύνταξη του σχεδίου ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Πρόκειται για μια ακόμη κυβερνητική επιλογή, να παραδώσει μέρος του δημόσιου πανεπιστημίου στον ιδιωτικό τομέα. Μια επιλογή που όλο και περισσότερο απομακρύνει το δημόσιο πανεπιστήμιο από την ακαδημαϊκή λειτουργία, την ακαδημαϊκή και διοικητική αυτονομία του. Τα Τμήματα, οι Σχολές, και η Σύγκλητος ενός Πανεπιστημίου με πολυετή λειτουργία μπορούν να προχωρήσουν συλλογικά και ανεξάρτητα από εξωτερικούς φορείς στον σχεδιασμό της στρατηγικής ανάπτυξης του Πανεπιστημίου.

6. Οι επιπτώσεις της ΕΒΕ: Η εφαρμογή της ΕΒΕ έχει αρνητικότατες επιπτώσεις στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Υπάρχουν Τμήματα στα οποία ο φοιτητικός πληθυσμός μειώνεται δραματικά, με αποτέλεσμα τη σταδιακή συρρίκνωσή τους σε σημείο που να απειλείται η ύπαρξή τους. Η κυβέρνηση πιέζει τις πρυτανικές αρχές να επιλύσουν με δικές τους ενέργειες το πρόβλημα, κάτι που οι πρυτανικές αρχές φαίνεται να αποδέχονται. Κάποιες από τις προτάσεις της διοίκησης για την αντιμετώπιση του μεγάλου αυτού προβλήματος είναι για παράδειγμα η μετατροπή γνωστικού αντικειμένου του Τμήματος σύμφωνα με κεντρικές προτιμήσεις της κυβέρνησης (πχ σε γνωστικά αντικείμενα Πληροφορικής) ή η δημιουργία ξενόγλωσσων μεταπτυχιακών (αναγκαστικά με δίδακτρα). Θέση μας είναι πως, η διοίκηση οφείλει να υπερασπιστεί τα Τμήματα του Πανεπιστημίου μας και να διεκδικήσει από την Πολιτεία λύσεις προς την κατεύθυνση ενίσχυσης όχι μόνο των συγκεκριμένων Τμημάτων αλλά όλου του Πανεπιστημίου.
Μερικές προτάσεις ενδεικτικά: Να διεκδικήσει για όλα τα περιφερειακά και ακριτικά πανεπιστήμια ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας (δωρεάν σίτιση και στεγαστικό επίδομα για όλους ανεξαιρέτως τους φοιτητές για 4 ή 5 χρόνια ανάλογα με τη διάρκεια φοίτησης σε κάθε Τμήμα), δωρεάν ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τους φοιτητές (τουλάχιστον 3 κάθε χρόνο). Επίσης, ενίσχυση των δομών υγείας σε όλα τα νησιά, κάτι που θα αποτελούσε κίνητρο για φοιτητές απ’όλη την Ελλάδα.


Τελειώνοντας, οφείλουμε να αναφερθούμε ξανά σε ένα θέμα μη ακαδημαϊκό, που ωστόσο, σταθερά μας αφορά και δεν πρέπει να ξεχαστεί. Ζητάμε και εμείς, με τις δυνάμεις που διαθέτουμε, να υπάρξει δικαίωση για τους 57 ανθρώπους που δολοφονήθηκαν στα Τέμπη και βρισκόμαστε στο πλευρό όλων των γονιών που έχασαν τα παιδιά τους, πολλά από τα οποία ήταν φοιτητές και φοιτήτριες. Ξέρουμε ότι οι γονείς αυτοί θα αγωνίζονται καθημερινά μέχρι να έρθει αυτή η δικαίωση. Είμαστε μαζί τους.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Σύλλογος Διδασκόντων”